Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, vezetői tréning, értékesítési tréning, értékesítő képzés, mély belső átalakulás, core transformation, nlp coach, life coach, business coach

VEZETÉS | 1., A VEZETŐ személye…

Amit a 21. századi a vezető személyéről, környezetéről, cselekedeteiről, tudásáról, értékeiről, hiteiről és közösségéről tudni érdemes…

KI IS A VEZETŐ? MI IS A VEZETÉS?

Miért is kellene vezetnem? És miért éppen most?

  • mert az emberiség történetének során most először mindenkitől elvárják, hogy vezető legyen
  • mert a mai munkahelyek szerkezetéből adódóan ma sokkal könnyebb megváltoztatni a dolgokat
  • mert az egyénnek ma sokkal nagyobb a hatalma és befolyása van, mint valaha
  • mert ma “piac” figyeli és kitünteti azokat aki mernek vezetni és megváltoztatják a dolgokat
  • mert vezetni izgalmas, borzongató, nyereséges és szórakoztató élmény

és mert a világ az elmúlt években hihetetlen mértékben és végérvényesen megváltozott és ez a változás azóta is tart…

„Ahhoz, hogy mások kontrollálásának igényét, fel tudjuk adni, ahhoz ki kell fejleszteni magunkban azt a két képességet, készséget, hogy önmagunk felé éberek, tudatosak legyünk minden pillanatban. Éberek, tudatosak legyünk a körülöttünk történő eseményekkel kapcsolatban és, hogy fent tudjunk tartani egy attitűdöt, amivel élvezni tudjuk ezeket a folyamatokat. Tehát szükséges egy folyamatos tudatossági szint, mind magamra, mind a körülöttem lévő dolgokra, és ez még nem elég, mert ezt még élvezni is kell!”

A vezetéshez először is vágyra van szükség, hogy mozgásba hozzuk a dolgokat. Ha valakiben nincs meg ez a vágy, ne veszítse el a fejét! Vannak, előfordulnak olyan helyzetek, amikor nem kell magunkhoz ragadni a vezetést, amikor jó, ha valaki más szólal fel helyettünk és valaki más mutatja meg azt, az utat, amelyet közösen bejárunk. Ha még nem érkezett el a megfelelő pillanat, vagy most még nem az igazi, akkor is érdemes várni. A nagyvonalú, önzetlen és autentikus vezetők mindig ellenállnak annak az önös késztetésnek, hogy valamit csak azért csináljanak, mert tudják csinálni.

A mi értelmezésünkben a vezetés mások befolyásolásának képessége a nagyobb teljesítmény elérésének céljából. Ez maga után vonja azt a kulcskérdést, hogy rendelkezünk-e azokkal a szellemi és viselkedésbeli tulajdonságokkal, amelyek igénylik ezen befolyás elérését. Jelen programunk megírásakor az volt a fő motivációnk, hogyan „teremtsünk olyan világot, amelyhez az emberek tartozni akarnak”.

A vezetés nem menedzselés!

A menedzselés a források megfelelő kezeléséről szól, arról hogyan végeztessünk el feladatokat, a munkát egy mindenki által ismert, világos és áttekinthető módon! A menedzserek olyan folyamotokat irányítanak, amelyeket már ismernek és abban nagyon jók lehetnek, hogy adott külső körülmények között, hogyan végeztessék el a feladatokat a leggyorsabban, legolcsóbban és leghatékonyabban.

A vezetés valami egészen másról szól!

A vezetés arról szól, hogyan lehet, tudjuk megváltoztatni a dolgokat és arról hogyan higgyünk ezekben az új módokban! A vezetőknek követőik vannak, a menedzsereknek pedig alkalmazottaik vagy beosztottaik.

A menedzserek kütyüket gyártatnak, a vezetők változás hoznak!

21. századi marketing mindent megváltoztatott. Felborította a korábbi status quo-t. Befolyást teremtett! A megváltozott status quo legalább annyira kellemetlen hír most a vezérigazgatók számára, mint a koronás fők számára a felvilágosodás kora.

A marketing megváltoztatta a piacot. Régebben nagy jelentősége lehetett annak, hogy valaki kiírta az ajtajára: “Alapítva 1906-ban”. Manapság egy ilyen dátum feltüntetése inkább gáz… Az emberek már menekülnek a stabilitás elől és ebben rejlik a mostani vezetők nagy lehetősége.

A piac változást akar, a változások pedig vezetőt akarnak!

Érdekes jellemzője ennek a munkának, hogy önmagunk felfedezésére, megismerésére fekteti a hangsúlyt, és ezt legalább annyira fontosnak gondoljuk, mint a másokkal való kapcsolatainkat. Olyan kérdésekről beszélünk, mint tisztázni valakinek az álmait és ötleteit, megosztani ezeket másokkal, működőképessé tenni ezeket az álmokat, és elfogadni mások támogatását, segítségét, hogy az álmok és ötletek valósággá váljanak. Vezetésfejlesztési programunkban olyan témaköröket ölelünk fel, mint:

Hinni valamiben…

Mostanában nagyon sok dolog zajlik a világban egyidőben. Sok változás egyirányba mutat, amelyek rövid távon talán kényelmetlenek, de hosszabb távon üdvözítő végkifejlettel kecsegtetnek.

  • napjainkban a legtöbb ember már ráébredt arra, hogy rengeteget dolgozik és sokkal jobb és kellemesebb olyan csapatban dolgozni, amiben hiszünk és amiben pörögnek a dolgok. Jobb ez, mint a fizetésért húzni igát, “fát vágni” és a felmondást várni (vagy a halált).
  • legtöbb társaság felfedezte már, hogy a mai világban a korábbi vezetési technikákkal vezetni és üzletelni távolról sem olyan nyereséges, mint korábban bármikor.
  • napjainkban a vásárlók többsége mintha döntést hozott volna arról, hogy kevésbé áldoz majd a tömegtermékekre, tömegszolgáltatásokra, doboztermékekre, az ugyanolyan kiszolgálásra és keresi azokat a helyeket, ahol személyükben egyedinek tartják őket, amelyek fontosak számukra és amelyekben hisznek

A kiváló vezetők úgy hozzák létre a közösségeiket (csapataikat, társaságaikat), hogy képessé teszik a kommunikációra. Megteremtik az alapokat ahhoz, hogy az emberek kapcsolatba kerülhessenek egymással. Nem felszólítják őket, arra, hogy kövessék őket, hanem, olyan emberré válnak akit szívesen követnek az emberek. A kiváló vezetők azzal, hogy láthatóvá teszik elveiket, hiteiket és megteremtik a kommunikációs alapot, azzal egyúttal képessé is teszik csapatuk, közösségük tagjait, arra, hogy saját kezükbe vegyék a dolgokat. És ha a közösség tagjai kezükbe veszik a dolgaikat és kapcsolatba kerülhetnek egymással, akkor szájról szájra terjedhet a híre a társaságnak, termékeinek és szolgáltatásainak…

  • A vezető lehetősége, kötelessége és felelőssége is egyben, hogy olyan lelkesítő célokat találjon és tűzzön ki a csapata elé, amelyek tükrözik a közös érdeklődést! Ezeket a célokat szükséges kommunikálnia a csapata felé, illetve a célokkal kapcsolatos változás iránti vágyat el kell tudnia ültetnie csapatának tagjaiban.
  • A vezető másik feladata, hogy felruházza, támogassa csapatának tagjait mindazon eszközökkel, amelyek segítségével szélesebb körben kommunikálhatnak egymással és másokkal.
  • A vezetők növelhetik még csapatuk hatékonyságát azzal, ha használják mindazon lehetőségeket, amellyel “társaságuk” létszáma növekedhet, azaz új tagokat toborozhatnak.

A vezetők többsége általában csak legutolsó, stratégia feladatra koncentrál munkája során. Mintha ami nagyobb, az egyben jobb is lenne. Pedig az első két stratégiai kategória következetes alkalmazása szinte mindig nagyobb erőt és befolyást eredményez.

Bármit is tegyen egy társaság vezetője, a fenti három stratégiai kategória mindegyikéhez köze lesz minden cselekedetével munkája során. A feladat pedig az lesz, hogy mikor melyiket pörgesse fel!

A tömeg és a csapat már nem szinonímái egymásnak. A tömeg, inkább nevezhető, olyan csapatnak akinek még vagy már nincs vezetője. A másik nagyon fontos különbség a tömeg és a csapat között, az, hogy a csapatban igazán jól működik a kommunikáció, a tömegben nem! A vezetők nagyobb része napjainkban éppen azzal tölti drága idejét, hogy “tömegeket” próbáljon elérni a marketing eszközeivel. Persze a “tömeg” az egy érdekes és egy értékes képződmény. Sőt marketing eszközökkel akár strukturálni is lehet valamelyest. Viszont többnyire irányíthatatlan és nagyon nehéz kommunikálni vele.

Egy üzleti modellt akkor a legjobb megváltoztatni amikor még lendületben van a vállalkozás! Nagyot ugrani már csak tegnap lehetett… volna. Ma már túl késő?!

Az új üzleti modell nem olyan kényelmes, mint a megszokott? Nem olyan “világos” mint a régi? Pánikra semmi ok! Rendben. Akkor mi a helyzet most? Az a helyzet, hogy nagyon gyorsan meg kellene lépni ezeket a lépéseket, mert minél gyorsabban vágunk bele, annál nagyobb lendületet és vagyont tudunk még munkába állítani.

Javasolt vezetői programunk első bevezető előadásának egy másik összefoglalása azokkal a képességekkel kapcsolatban, amelyekre szerintünk szükség van és lesz “speciális problémakör” megoldásához:

Először is a vezetőnek egyéni képességekkel kell rendelkeznie, melyek segítségével eléri a megfelelő állapotot, viselkedést vagy a kívánt helyzetet. Másodszor kapcsolati képességekkel is rendelkeznie kell a vezetőnek, amelyek segítségével megért, motivál és kommunikál másokkal mind a csapatán belül, mind azon kívül. Harmadszor a stratégiai gondolkodás képességével is rendelkeznie kell, mely képessé teszi, hogy értelmezze és megvalósítsa a célokat. A rendszerszerű gondolkodás képességével is bírnia kell végül, amely lehetővé teszi számára, hogy azonosítsa és megértse a sajátságos „problémakör” kérdéseit.

Hisszük, hogy az utolsó alkotóelem, a képesség a rendszerelvű gondolkodásra a leginkább döntő jele a vezetővé válás folyamatának!

Comments

  1. Üdv Mindenkinek !

    Még csak két hete, hogy megismertem a SELFSKILLS workshopokat vezető két fiatalembert Andrást és Zoltánt és máris úgy érzem, megváltozott az életem !

    Ez furcsán hangozhat, mégis igaz.

    Annyi új ismeretet szereztem tőlük, amit a részvételi díj nem is fedez.

    Nem ömlengeni akarok, de épp tegnap dőlt ki belőlem egy mondat:

    – “Hihetetlen ember vagy és a szó valódi értelmében !”

    Aki ott volt, emlékszik rá, én pedig sosem felejtem el !

    A tegnapi worshopon is sok újat hallottam és rájöttem, mit csináltam eddig rosszul és mit jól, persze nincs jó és rossz !
    Szóval, mit tettem másként, mint ahogy azt lehetett volna !

    Köszönöm, hogy írhattam és hogy elolvassátok !

    Mosolygós, szeretetteli napokat !

    Jocó

Hozzászólás a(z) Szabó József bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Ezt olvasta már?
comm2


Kell egy csapat!; Hogyan építsünk csapatot, ha kiváló eredményekre törekszünk?! ELŐBB AZ EMBER, AZTÁN A FELDAT... 2011. május 09. hétfő 18:00-21:00 óráig Nem a pénz, nem a stratégia, nem a ...