Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, vezetői tréning, értékesítési tréning, értékesítő képzés, mély belső átalakulás, core transformation, nlp coach, life coach, business coach

Transzállapot

A hétköznapitól eltérő, sokkal tisztább, szerteágazóbb, ugyanakkor az álmokhoz hasonló tudatállapot. A tévesen fejletlennek nevezett keleten már évszázadok óta ismerik és használják ezt a technikát, ellazulásra és különböző vallási rituálékra. A Buddhizmus alapját is a meditáció és a más tudatállapotba való átlépés képezi.
A nyugati társadalmak a huszadik században az emberi agy tanulmányozásának következményeként kezdték megismerni a különböző transzállapotokat és meditációs technikákat. Rájöttek, hogy sikereink annak köszönhetőek, hogy agyunknak a ball agyfélteke (férfioldal) a dominánsabb, viszont az ötleteinkért megérzéseinkért a jobb oldal a felelős.
Az agyunk e kreatív oldalának működését pedig nagyon jól serkenthetik a különböző meditációs gyakorlatok.
A transzállapotnak különböző szintjei vannak. Ezeknek eléréséhez sok türelemre és jó koncentrálóképességre, valamint akaraterőre van szükségünk.
Bizonyos szintek véletlenül is elérhetők. Ezeket bárki átélhette már anélkül, hogy észrevette volna. Elég hozzá például, egy folyamatos monoton munka, például a krumpli hámozás. A feladat elvégzése közben azt érezhetjük, hogy az egyik pillanatban még a közepén járunk, a másikban már kész is van, és nem emlékszünk tisztán hogy mi is történt ez idő közben. Azon kívül, hogy a külvilág érzékelésünk sokkal gyengébb, mint általában, a feladat elvégzése után az eddigi monoton érzés helyett frissnek érezhetjük magunkat.
A tudatos meditációban a szakemberek különböző szinteket különítettek el. Az ébrenlétet, vagy a hétköznapi tudatállapotot az agy által ilyenkor gerjesztett hullámokról alfa állapotnak nevezik. Különböző relaxációs módszerek segítségével képesek vagyunk egy mélyebb állapotba, bétába kerülni. Ebben semmi természetfeletti nincs, egyszerűen a testünk alszik, a tudatunk pedig kifejezetten éber állapotban van. Ezen alacsonyabb agyi tevékenység eléréséhez mentális zuhanási hatásra van szükség, ami koncentrációval, légzésfigyeléssel és különböző gondolati tevékenységekkel (létrán lefele sétálás, lifttel lefele haladás), megfelelő mennyiségű gyakorlás után könnyen kivitelezhető. A különböző tapasztalatok alapján az bétában lévő személy nehéznek érzi a testét, a külvilág pedig homályosabban tűnik, álomszerűbb.
A következő, mélyebb transzállapotot thétának nevezik. Eléréséhez hasonló út vezet, mint amit a béta állapotnál már leírtam. A különbség a koncentrációban és a meditálás időtartalmában fedezhető fel. E szint elérése a gyakorlottabbaknak is jóval több időbe és mély, folyamatos koncentrációba kerül. A théta állapotnak több ismérve van. Ilyenek a hidegérzet, a külvilág lelassulása, a lebegő érzés és a fizikai test teljes bénulása.
A hiedelmekkel ellentétben mind a két állapotból ki lehet jutni külső segítség nélkül is. A leírások szerint erősen koncentrálnunk kell a kéz vagy lábujjunkra, majd ennek mozdulása után folyamatosan meg kell mozgatnunk a testünk a csuklótól, vagy bokától kezdve a többi testrészünkig.
Manapság a meditáció nagyon kedvelt és elterjedt agyserkentő, frissítő hatása miatt. A súlyos betegeken (szívbeteg stb..) kívül mindenkinek elérhető és ajánlott a kipróbálása. A kezdők számára inkább a kevésbé mély szinteket javasolják, míg sok gyakorlás után a mélyebb théta szint is elérhető.

Minden vélemény számít!

Ezt olvasta már?


Ókori egyiptomi elméletek Eredetileg az álmokról azt gondolták, hogy a természetfeletti világ részei. Az álmok éjszaka küldött üzenetek voltak az istenektől a falusi emberek számára, mint korai figyelmeztető eszköz egy ...