Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, nlp coach, life coach, business coach

Feldenkrais módszer

A Feldenkrais módszer®

Dr. Moshe Feldenkrais (1904-1984), fizikus, mérnök, harcművész, tanár, kutató nevéhez fűződik. Ez egy olyan tanulási folyamat, aminek során a résztvevő megtanulja, hogyan mozogjon kellemesebben, hatékonyabban, ami egyaránt hasznos idősebbeknek és fiatalabbaknak, élsportolóknak és művészeknek. Különösen népszerű zenészek és táncosok körében. Feldenkrais szerint az ember képessége a tanulásra azt (is) jelenti, hogy mozgása nem megfelelően fejlődik. Az állatok idegrendszerében van ösztönös viselkedésük kulcsa, az ember tanulja a viselkedést, működést, ami gyakran nem megfelelő, mert túl gyorsan történik, amikor például siettetik a kisgyermek fejlődését. Ez vezethet a későbbiek folyamán, úgy 40 év körül általában, betegségekhez és lelki problémákhoz. Megszokott mozgásunkat, viselkedésünket természetesnek és jónak érzékeljük és tudatosan – ahogy ezt már F.M. Alexander is fölfedezte – nem tudjuk megváltoztatni. A Feldenkrais módszer segítségével a fizikai tapasztalat (mozgás) során jut agyunk új információhoz és így változtatjuk meg a régi, rossz beidegzõdést. Ahogy újra és újra végre hajtjuk a gyakorlatokat (a rossz beidegződést csak többszöri ismétléssel lehet megszüntetni), végül az új lesz a természetes. Ahogy megtapasztaljuk, hogy a különböző mozgásokat könnyen és erőlködés nélkül, többféle módon is végre lehet hajtani, ez átterjed életünk más területeire is.

Választási lehetőségeink ott is megnőnek, szabadabbak leszünk. Aki elkezdi, jó, ha tudja, alapvető változásokra számíthat. Nagyobb önismeretre tesz szert és meg lesz a lehetősége, hogy önállóbb, szabadabb legyen, „megvalósítsa gyermekkori álmait”, ami Feldenkrais egyik meghatározása az egészségről.

A változáshoz a lehetőséget a tanulás, az önismeret fejlesztése, a tudatosság adja. „A tudatosság gyógyít” a címe az egyik híres Feldenkrais könyvnek…

A Feldenkrais módszer® kétféle módon sajátítható el:

Tudatosság Mozgás Által® (ATM), amikor az oktató csoportnak tart órát, a mozgásokat mindenki a saját értelmezésében és ütemében hajtja végre. Megtanuljuk, hogyan irányíthatjuk tudatosan mozdulatainkat. Nem írja elő, hogyan mozogjunk, hogyan lélegezzünk, csupán több lehetőséget mutat meg, amiből a számunkra legkellemesebbet választjuk ki. Az emberi mozgás széles skáláját felölelik, a kisgyermek fejlődésétől magas szintû mozgásképességek kialakításáig. Feldenkrais 600 ilyen gyakorlatot írt le, aminek közel 1000 változata lehetséges, ami azt jelenti, hogy minden órán valami újat tanulunk.

Funkcionális Integráció® (FI), amikor a résztvevő teljesen felöltözve fekszik egy speciálisan erre az alkalomra készített asztalon, de ülő és álló helyzetben is végezhető. A mozdulatok, mozgásformák hasonlóak a Tudatosság Mozgás Által® során végzett gyakorlatokhoz, de most a tanár gyengéd érintésekkel és mozdulatokkal segít a tanulónak, hogy érzékelje, szokás szerint hogyan viselkedik és még milyen mozgási lehetőségek állnának rendelkezésére.

A Feldenkrais módszer alkalmazási területei

Részlet Roger Russell: „Hátat fordítani a fájdalomnak, a Feldenkrais módszer gyakorlati alkalmazása” címû könyvéből:

A természetes fejlődési folyamattal keletkezõ új mozgási és észlelési képességet Moshé Feldenkrais „tudatosságnak” nevezte. Ezt a fogalmat használta az olyan tulajdonságok leírására, mint: rugalmas figyelem, éles elme, precíz mozgás. A tudatos cselekvés az adott tevékenység során magát a cselekvési folyamatot felfogó képességben rejlik – ez a jól körülírható adottság oly mértékben teszi lehetővé tetteink szándékainkhoz történő igazítását, hogy egész életünkben sikeresek lehetünk.

A tudatos mozgás képessége mindenki számára adott, aki kondícióján javítani szeretne. Napjainkban a Feldenkrais módszer számos területen a mozgásoktatás és terápia szilárd alkotóelemét képezi.

Fiatalok esetében a Feldenkrais leckék segítségével sokoldalú marad, és nem szűkül be a tizenévesek fejlődés-térképe. A módszer iskolai oktatásban való beépítése lehetővé tenné, hogy minden gyermek egy életre megjegyezhesse az egészség megőrzésének módját.

Preventív módszerként felnőttek számára a Feldenkrais módszer lehetõséget kínál arra, hogy mindenki saját érdekében tegyen valamit, és ezzel lényeges életminőség javulást érjen el. A betegbiztosító és a betegellátás tehermentesítése az egész gazdaság számára könnyebbséget jelent.

 Az orvostudományban is jelentős szerepe lehet. Szélütés, szklerózis multiplex, mozgásszervi sérülések vagy mesterséges csípőízület esetén döntő fontosságú az agy koordinációs kaszkádjának javítása. A Feldenkrais gyakorlatok a kaszkád minden egyes lépését fejlesztik. Nem csoda, ha ez a módszer az orvostudomány számos területén egyre nagyobb elismerésre tesz szert. Az USA-ban terápiaként történő bejegyzése folyamatban van.

Táncosok, színészek, zenészek, énekesek a mozgáskoordináció finomításával és tudatos odafigyeléssel maximális teljesítmény nyújtására lesznek képesek. A Feldenkrais gyakorlatokkal minden művész számára elérhetővé válik az esztétikus előadásmódhoz szükséges gördülékeny mozgáskoordináció.

Sportolók egyetlen sportágban sem lehetnek sikeresek erő és kitartás nélkül, az erő irányítása azonban legalább ilyen fontos. A Feldenkrais módszer ugrásszerű teljesítményfokozást eredményez, és a sérülések is könnyebben kivédhetők.

 A küzdősportokhoz a Qigonghoz, Tai Chi-hoz, jógához és a meditációhoz testünkön kell uralkodnunk, és nyugalomra van szükségünk. A Feldenkrais gyakorlatokkal kifejlődik a test érzékelése, és nyugalmunk is fokozódik. Ezáltal e területeken egyszerűbben és sikeresebben hajthatjuk végre a gyakorlatokat.

Az idősek Mozgását megrögzött szokások jellemzik. Fejlődés-térképükön mély völgybe kerültek, és mozgásuk sok tekintetben korlátozott. A kíméletes Feldenkrais gyakorlatok ideálisan elégítik ki igényeiket, és megkönnyebbülést hoznak számukra.

 Feldenkrais Idézetek:

 Senkit ne tévesszen meg az óra nyelvezete: lehet, hogy csak testünk egy részére összpontosítunk az óra alatt, de minen alkalommal egész testünket, és személyiségünket alakítjuk. Ne felejtsük el, hogy nincsenek külön részeink. Testünk egységes, összetett egész.

 “Amikor valaki egy macskát tart a farkánál fogva, valami olyant fog megtanulni, amit másképp soha nem tudna meg.” –Mark Twain

Életünk nagy részét szokásaink uralják. Abból tanulunk, amire odafigyelünk és a tetteink határozzák meg az életünket. Amikor nem figyelünk arra, hogy mit csinálunk, akkor a szokásaink rabjai vagyunk. A mozgásunk, gondolkodásunk és viselkedésünk mind a régebben tanultakon, a régebbi feltételezéseken és korábbi hiedelmeinken alapszik.

 “Abból tanulunk, amire odafigyelünk és a cselekedeteink határozzák meg az életünket.”

Legtöbb “alapvető hitünk” kisgyermek korunkban alakult ki és ezeket soha nem újítottuk meg. Ezek a gyerekes hitek magunkról és a világról eredetileg azt a célt szolgálták, hogy megvédjenek minket a kellemetlen érzésektől; de most, évekkel később, ezek a megszokott védőbástyák korlátozzák képességünket, hogy új kapcsolatokat alakítsunk ki és fizikai, valamint lelki fájdalmat okozhatnak. A Feldenkrais gyakorlatok segítségével fokozzuk testi tudatosságunkat, könnyebben fogunk ellazulni, tartásunk könnyedebb lesz, csökken a stressz, a szorongás, a krónikus feszültség.

 “Megtanulunk tudatosabban élni és a mindennapi életünk kellemesebb és hatékonyabbá lesz.”

 Ahogy idősebbek leszünk, az életünk során ért események fizikai fájdalom, rossz testtartási szokások, stressz és korlátozott mozgásképesség formájában manifesztálódnak a testünkben. Az enyhe stressz jó hatással van mentális és fizikai hatékonyságunkra, de a krónikus stressz mérgező – mentális és fizikai betegségeket okozhat. Fokozott testi tudatosságra és relaxációs technikákra van szükségünk, hogy az idegrendszerünk működését karban tartsuk. Ahogy tudatossá válnak gondolkodásunk és létünk nem-tudatos mintái, lassan megszabadulunk szokásaink rabságából.

forrás: Feldenkrais-Budapest