Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, vezetői tréning, értékesítési tréning, értékesítő képzés, mély belső átalakulás, core transformation, nlp coach, life coach, business coach

Fiatalság megőrzése – 10 tipp a mindennapokra

 

Hosszú ideig jó formában maradni, megőrizni testünk rugalmasságát, karcsú vonalainkat, vagy a ragyogó arcszínt – ez mindnyájunk álma. Anélkül persze, hogy az egészségünk javítását célzó túlzásokba esnénk, vagy egy vagyont költenénk bőrápolásra, egyéb kozmetikai cikkekre, sportklubokra.

  1.  Jó látás megőrzése

    Válasszunk színezett lencséjű szemüveget! Nem divatból, hanem mert késlelteti a szem öregedését. Nem véletlen, hogy napjainkban emelkedik a fényre sötétedő szemüvegek eladási aránya. Az ilyen, korszerű lencsék már sokkal gyorsabban változnak fény hatására, mint a korábbiak. Emellett a szemészek azért is ajánlják, mert megszűrik az UV-sugarakat és így jelentősen csökkentik a szemkárosodás kockázatát.

    Azok, akiknek a családjában előfordult örökletes, korai (60 év előtti) szürke hályog, ezáltal is csökkenthetik a betegség kialakulásának esélyét. A színezett üveg egyúttal védi a makulát (a retina középső részét), amely az életkor előrehaladtával degenerálódhat (DMLA betegség). Gyakran öröklődik, és fokozott a kockázata napfényben, védelem nélkül. Végül ez a fajta szemüveg véd a por, szél, levegőszennyezettség káros hatásai ellen, csökkentve az irritáció és szemszárazság esélyét is. És így a szem körüli apró ráncok is később jelennek meg…

  2. Szép fogak – fogkőveszély 50. év felett

    A fogkő legalább évenkénti eltávolítása elengedhetetlen.

    A fogkefe használata gyakran nem elégendő a fogkő elleni harcban, annak megszüntetésére.

    Pedig a megnövekedett mennyiségű fogkő az évek során sok kárt okozhat, többek közt kevésbé ellenállóvá teszi a fogat. Szükségünk van tehát a rendszeres „takarításra”, hogy a fogínyünket is óvjuk. Főként az 50. életév után, mert a parodontis (a fogat az állkapocscsonthoz rögzítő szövetek együttese) sérülékenyebbé válik, és az alsó fogak meglazulhatnak. A fogkő eltávolítása után a fogorvos polírozza a fogfelületet, és olyan anyagot is alkalmazhat, mely még ragyogóbbá teszi a fogat – mindez fiatalít!

  3. Színes ételek a tányéron

    1. A Japán déli részén fekvő Okinawa szigetén élnek a legnagyobb számban a világon százéves emberek. A gerontológusok mindezt táplálkozási szokásaikkal hozzák összefüggésbe: színeset esznek mindennap, fogásaikban vegyítik a legkülönbözőbb színű gyümölcsöket és zöldségeket. Zöld, vörös, narancsszínű pigment-tartalmú gyümölcsök, zöldségek… A pigmentek jelzik az antioxidánsok jelenlétét, ami véd az öregedés káros hatásai ellen.

      És jó tudni, hogy még több van bennük, ha éretten szedik le őket. Így hát éljünk mi is a „színes tányérok” (télen narancs. kiwi, banán, alma, nyáron barack, málna, eper, dinnye stb.) adta lehetőségekkel. Nemkülönben fontosak lehetnek emiatt a házi veteményeskertek, ahonnan szép pirosan leszedhetjük pld. a paradicsomot, telve likopinnal, mely anyag a paradicsomon kívül több más zöldségnek, gyümölcsnek adja a színét, és nem utolsósorban kitűnő antioxidáns.

       

    2. Telítetlen zsírok okosítanak is

      Kevesebb zsírosat együnk, de „jó zsírt” (többszörösen telítetlen zsírt) fogyasszunk rendszeresen!

      Az agy testünk „legzsírosabb” része (a főként zsírsejtekből álló zsírszövet után), 60%-át zsírok (lipidek) alkotják. Ahhoz, hogy jól működjék, zsírra van szüksége – főleg pld. ómega-3-zsírsavra. Jó zsírokat egyes halakban találni (lazac, makréla, szardínia…) és a növényi alapú tápanyagok közül a repce-, a dió- vagy a szójaolajban. Tartalékolnunk is kell némi zsírt, mert a menopauza után még mindig a zsírszövet az, ahol szintetizálódik és raktározódik el az ösztrogén. Emiatt a teltebb alkatúak bőre kevésbé ráncosodik.

    3. Párkapcsolat-szex

      Szerelmeskedjünk minél többet – „konzervál”!

      A szerelmeskedés alatti jó közérzet elősegíti az endorfin kiválasztódását, mely a boldogság hormonja. Emellett az izgalom vérbőséget okoz a nemi szervben, amely az aktus gyakoriságának fokozódásával tovább marad „befogadó”. A gyakoribb szex megakadályozza az izmok megfeszülését, összehúzódását is. Természetesen gondolni kell itt is a bőrápolásra: Azonfelül a rendszeres nemi élet védi a szívet is.

    4. Rugalmas test, izomzat

      1. A sport: formában tart fizikálisan és lelkileg is.

        Jobban érezzük magunkat a bőrünkben, ha rendszeresen sportolunk. Ez nyilvánvalónak tűnik, és már-már bosszantó az emlegetése – főleg, ha nem csináljuk! De talán azok, akik nem sportolnak, hozzákezdenének, ha tudnák, hogy az mennyire jót tesz a fejnek is. Egy sporttevékenység rendszeres gyakorlása révén pozitívabban látjuk a világot – ekkor is az említett endorfin nevű hormon szabadul fel -, plusz javul az önértékelésünk, ami természetesen jótékony hatást gyakorol a lelki életünkre.

        A szakemberek kimutatták, hogy ha jobb hangulatban vagyunk, az javítja életkilátásainkat is. Kutatók megfigyelései szerint az ún. telomerek, ezek a kis ADN (kromoszóma) végek, melyek rövidülnek az évek során, a depresszív alkatú személyeknél rövidebbek. Egy okkal több arra, hogy folytassuk megkezdett sporttevékenységünket, vagy keressünk egy újat. Végül: egy rugalmasan tartott test az évek során segít megőrizni a libidót (nemi vágyat) is!

         

      2. Jó közérzet

        Tegyünk annak érdekében, hogy mindig körülvegyenek minket – legyen társaságunk!

        Ha a lakásunk/házunk kellemes hely, és szívesen jönnek hozzánk látogatóba – egy kicsit fecsegni, együtt vacsorázni, megünnepelni évfordulót, a legutóbbi sikert, vagy elmondani egy problémát, tanácsot kérni – , biztosak lehetünk benne, hogy a későbbiekben is körülvesznek minket, nem leszünk társaság nélkül.

        Tudjuk jól, hogy a kellemes percek eltöltése családi vagy baráti körben fényt visz az életünkbe. De ez nem megy magától, időt kell szentelni rá, foglalkozni kell vele. Csinosítani a lakásbelsőt, gondozni a környezetet, kellemes teret kialakítani a társaságnak (akár teraszon, nagyobb erkélyen, kertben), rendszeresen meghívni a jó barátokat, rokonokat – ezer módja van a kapcsolatok fenntartásának. És ez boldoggá tehet minket.

      3. Egyenes tartás nem csak a serdülőknél fontos!

        Az első tanács, melyet pld. a trénerek adnak, amikor közszereplést, a nyilvánosság előtt való beszédet oktatják az érintetteknek: az egyenes tartás.

        Ezt „beleverjük” gyermekeinkbe is, amikor ők szertik hanyagul, „görbén” tartani magukat. De ez a figyelmeztetés egy életre szól, és minden körülmények között betartandó. Az egyenes hát általános tartást is ad, és fiatalosabbá teszi az egész alakunkat. Hiszen ily módon „kötelező” behúzni a hasat, egymáshoz közelíteni a lapockákat… Felvehetünk egy jó szokást is: amikor sétálunk, gyalogolunk, vagy akár buszra várunk, hajlítsuk be a karunkat a hátunk mögött, és tegyük össze a kezünket, egyenes hát mellett. Ezzel meghúzzuk a vállat is, amire gyakran szükségünk van, különösen, ha napközben ülő munkát végzünk.

        A jógában pedig a Tadasana (hegytartás) segít az esetlegesen megszokott rossz testtartás javításában (kihúzzuk magunkat, és a karjainkat a fejünk fölé emeljük), szintén kitűnő módszer a hát kinyújtóztatására.

      4. Jó tartás, biztos egyensúly

        Testünk jó egyensúlyi állapotának megőrzése – a jó testtartás része.

        Az biztos fizikai egyensúly megőrzése, ügyességi gyakorlatok végzése mellett nagyon fontos. A fiatalos (tehát időnkénti imbolygásoktól mentes), jó testtartáson kívül azért is, hogy elkerüljük a későbbi eséseket, melyekből komoly bajok származhatnak. Ez függ (orvosi szempontból) a belső fül egyensúlyszervének megfelelő működésétől, a talp érzékenységétől, az Achilles-ín hajlékonyságától stb. A zavarmentes egyensúlyi állapot nem tart örökké – de dolgozni kell rajta, hogy minél tovább tartson.

        Végezzünk el pld. rendszeresen egy egyszerű gyakorlatot: álló helyzetben, összezárva lábunkat, csukjuk be a szemünket, és emeljük fel az egyik lábunkat magunk előtt, maradjunk így néhány másodpercig, majd térjünk vissza a kiinduló helyzetbe. Ezután emeljük fel a másikat, és végezzük el ugyanazt a gyakorlatot – nehéz ezt imbolygás nélkül megtenni, de lassanként elérjük a stabilitást.

        A jóga is lehetővé teszi a haladást e téren. A tai-chi (kínai harcművészeti ág) az egyensúlyra tanít, és segít abban, hogy “két lábbal járjunk a földön”. Ezzel kapcsolatban azt is ajánlják, hogy a tai-chi alkalmazható legyen az egyensúlyzavarok javítására pld. a Parkinson-kórban szenvedőknél. Egyébként Ázsiában, sok helyütt úgy tartják számon, mint egy egészség-megőrző tornát.

      5. Vérkeringés segítése a lábakban

        Szorító,rugalmas harisnyák az ép bokákért.

        A szoros, rugalmas harisnyanadrág segít megőrizni a vékony bokát, és késlelteti a visszeres láb kialakulását. 20 éves korunkban nem is volt az ilyesmivel semmi baj. Mostanra pedig azt tapasztaljuk, hogy egy hosszú nap után, amikor pld. bokacipőben vagy csizmában jártunk (amely kissé szorított is, vagy túl meleg volt a lábunknak), megdagad a bokánk? Semmi kétség: a vénák nem pumpálják már a vért olyan hatékonyan, mint azelőtt, és a lábunk alsó részében érezzük, nincs rendben a keringés. Egy radikális megoldás, mely segít megőrizni az ép bokát estére: ha ún. szorító harisnyát hordunk, lábfájás esetén nyáron is. Fontos, hogy jól válasszuk meg a méretet (boka-comb vastagság, csípőméret, lábmagasság szerint), a szorosságot pedig a vénák állapota, a keringési problémák alapján. A legjobb, ha tanácsot kérünk orvosunktól vagy gyógyszerészünktől ez ügyben is. Ezek a harisnyák nem olcsók, de ha vigyázunk rájuk, több szezont is kibírnak.

         

        forrás:patikamagazin.hu

Minden vélemény számít!

Ezt olvasta már?


Mindennap hazudunk. Lehet apró füllentés, de végzetes hiba is. Legtöbbször a hazugság jó szándékú, de mégis bajt okoz. Saját magunkat viszont rendszeresen gyötörjük önámítással.   Az ember legbelül mindig ...