Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, vezetői tréning, értékesítési tréning, értékesítő képzés, mély belső átalakulás, core transformation, nlp coach, life coach, business coach

A tudatos álmodás

A tudatos álmodás régóta létezik, habár még csak most kezd széles körben vitatott témává válni. A legkorábbi rögzített tudatos álmok egészen az 5. századig nyúlnak vissza, valójában egy St. Augustine által 415-ben írt levélből származik. Egy másik jól ismert tudatos álomrögzítés a 8. századból származik a tibeti buddhisták Tibetian Book of the Dead című művéből. A buddhisták a joga egy formájáról beszéltek, aminek célja, hogy ébren tartsa a tudatot az álom állapotában. Ezek az ókori álom jógik az álmok egyértelmű megértésének megszállottjai voltam, ami sokkal előrehaladottabb volt, mint a mi tudásunk manapság.

A 19. században, sok homályos álom után a gyakorlatokra került a sor, mint például találni egy másik valóságot az álmodási állapot alatt vagy felidézni a múlt szellemeit álmodáson keresztül, az emberek elkezdtek a múltba nézni ezekkel a gyakorlatokkal, és az álmokat elfogadták a mindennapi élet történéseiként. Ez sok embert indított el, hogy tanulmányozza a tudatos álmodás tudományos okait.

Marquis d’Hervey de Saint-Denys volt a legnépszerűbb a tudósok közül, aki felbukkant. 1867-ben publikálta könyvét „Álmok, hogyan irányítsuk őket” címmel, melyben több mint 12 év álom kutatását dokumentálta. Marquis leírta könyvében, hogyan fejlődött egymást követően az a képessége, hogy kontrollálja álmait. Először, fokozta az álom előhívást, majd tudatossá vált, amit álmodott. Úttörő volt az álom területen, ő volt az első ember, aki bebizonyította, hogy bárkinek lehetséges megtanulni, hogyan kell tudatosan álmodni.

Ezután jött az ember, akinek köszönhetjük a „tudatos álmodás” kifejezést. Frederic Van Eedem, egy holland pszichiáter és álomkutató volt. Habár az álmodás összes megvilágítása érdekelte, a tudatos álmodás keltette fel legjobban az érdeklődését. Első munkája egy kitaláció volt, így szabadon prezentálhatta az elméleteit a nyilvánosság aggodalma nélkül számos kényes kérdésben, a mű címe „Az álmok mennyasszonya”. Ezt követően 1913-ban merészen bemutatott egy tanulmányt a tudatos álmodásról a Society for Psychical Research-nek jelnetve 352 saját tudatos álmát, melyet 1898. és 1912. között gyűjtött, a tanulmány címe „Tanulmány az álmokról” volt.

Sok más ember folytatott kutatásokat a tudatos álmodás témájában, de egy sem lett olyan népszerű, mint Stephen LaBerge, aki napjainkban végez kutatásokat e témában. 1977. szeptemberében LaBerge jelentkezett a Stanford Egyetemre azzal a céllal, hogy tanulmányozza a tudatos álmodást egy Ph.D. program keretében a pszichológián. Elfogadták jelentkezését, és megkezdte munkáját a tudatos álmokról. Hamarosan hozzáférést kapott a Stanford alvás laborjába, ahol elkezdte kutatását a tudatos álmodással kapcsolatban Dr. Lynn Nagel kutató segítségével, aki ugyanolyan érdeklődéssel bírt a tudatosság iránt, mint LaBerge. A kutatás először nem volt sikeres, de ahogy tovább ment, válaszokat talált számos megválaszolatlan kérdésre, mint például „Meddig tart a tudatos álmodás?”és „Mikor jönnek elő a tudatos álmok?”. Neki köszönhetjük az összes friss tanulmányt a tudatos álmokról, ahogy a modern kutatások érdeklődését átváltotta az ilyen kérdésekre kapott válaszokkal.

Mi a tudatos álmodás?

A tudatos álmodás az, amikor tudatában vagyunk, hogy álmodunk. A tudatosság gyakran az álom közepén kezdődök, amikor az álmodó felfedezi, hogy a tapasztalat nem fordul elő a fizikai valóságban. Gyakran ez a felfedezés az álmodó által kiváltott, ahogy észrevesz valami lehetetlen vagy valószínűtlen eseményt az álmában, például találkozik valakivel a múltból egy furcsa helyen, repül, vagy tárgyakat készít a tudatával. Néha az emberek tudatosságra ébrednek anélkül, hogy észrevennének bármilyen különös információt. Néhány tudatos álom a REM fázisba történő visszatérést jelenti közvetlenül az ébredés után töretlen reflektív tudattal.

A tudatos álmodás alapvető definíciója, hogy tudatossá váljon, amit álmodsz. A tudatosság minősége változó. Amikor a tudatosság magas szintű, tudod, hogy minden tapasztalat az álmodban az elmédben létezik, így nincs veszély abban, amit csinálsz, és az ágyadban elalszol. Amikor a tudatosság alacsony szintű, bizonyos mértékig tudhatod, hogy mit álmodsz, talán elég, hogy olyan dolgot tegyünk, ami az ébrenléti életben lehetetlen lehet, de nem elég ahhoz, hogy felfedezzük, hogy az fájhat, vagy hogy igazából alszunk.

A tudatosság haszna

Néhány ember, aki először hall a tudatos álmodásról, gyakran megkérdezi, „Miért szeretnék én tudatosan álmodni?” Ha ezt álomban szemléled, ha tudod, hogy álmodsz, szabad vagy, és bármit megtehetsz, amit csak akarsz. Az egyetlen megkötés a képzelőerőd. Ez nagyon jó eszköz lehet, hogy enyhítsd a stresszt, miután képes vagy minden frusztrációdtól megszabadulni az álmaid által, talán még eljátszani azt is, hogy milyen szeretnél lenni a való életben.

A tudatos álmodás még abban is segíthet az embereknek, hogy elérjék céljukat a mindennapi életben. Az emberek sokszor használták a tudatos álmodást ezelőtt, hogy segítsen felkészülni az életük néhány eseményére. Magába foglalhat olyan dolgokat, mint például egy fontos próba az új viselkedés gyakorlására, probléma megoldás, művészi inspiráció, szociális problémák leküzdése, vagy megbirkózás valaminek vagy valakinek az elvesztésével, akivel törődtünk.

Amint látod, a tudatos álmodás hasznos eszköz lehet. Csak meg kell találnod a módját, hogyan teheted magad még jobbá ebben a technikában. Rengeteg különböző elmélet van a legjobb módszerről, hogy a tudatosságot elérjük, de neked kell eldöntened, hogy melyik a legjobb számodra. Miután ez a készség egyszerűvé válik számodra, felfedezheted ennek a típusú alvásnak a lehetőségeit, és hogy hogyan válhat hasznodra az életben.

Minden vélemény számít!

Ezt olvasta már?


A hétköznapitól eltérő, sokkal tisztább, szerteágazóbb, ugyanakkor az álmokhoz hasonló tudatállapot. A tévesen fejletlennek nevezett keleten már évszázadok óta ismerik és használják ezt a technikát, ellazulásra és különböző vallási rituálékra. ...