Varga Zoltán - NLP Life Coach; kommunikációs tréning, önismereti tréning, vezetői tréning, értékesítési tréning, értékesítő képzés, mély belső átalakulás, core transformation, nlp coach, life coach, business coach

A negatív kalória és a negatív kalóriás élelmiszerek

A negatív kalória és a negatív kalóriás élelmiszerek

negatív kalóriatartalmú ételek olyan élelmiszerek (többnyire sok rostot tartalmazó zöldségek és gyümölcsök), amelyek a megemésztése több energiát igényel, mint amennyit kinyer belőlük a szervezet.

(Az elnevezés félrevezető: a kalória az energia egyik mértékegysége, és maga az étel természetesen nem tartalmaz negatív energiát, hanem a feldolgozása során a szervezet összenergiamérlege lenne negatív.)

Egyes – vitatott – elképzelések szerint a negatív kalória-diéta segítségével lehetséges úgy lefogyni, hogy közben annyit ehetünk, amennyit akarunk.

A negatív kalóriának nincs megalapozott tudományos háttere, ezért nincsenek megbízható adatok sem arról, hogy melyik ételek tartoznak ide. Mindenesetre a legtöbb „negatív kalóriatartalmú” étel egészségesnek tartott zöldség vagy gyümölcs, ezért fogyasztásuk ha nem is testsúlycsökkentő hatású, azért jót tehet. Néhány növény, amit általában negatív kalóriatartamúnak mondanak:

A negatív kalória-diéta ellenzői szerint az ilyen ételek által okozott energiacsökkenés elenyésző, önmagában nem okoz észrevehető súlycsökkenést; és a csak belőlük álló étrend alultápláltsághoz vezethet. Támogatói erre gyakran azzal védekeznek, hogy ha csökkenést nem is okoznak, de ha kalóriában gazdag ételek helyett esszük őket, az már jelentős különbség; emellett hasznos vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak.

Orvosilag nem elfogadott a negatív kalóriás teória, aminek okát igen egyszerű belátni: ha valóban léteznének ilyen ételek, akkor az azt jelentené, hogy, az adott ételből ha sokat eszünk, akkor éhen halunk, ami természetesen lehetetlen

A köznyelvben azokat az élelmiszereket, amelyek megemésztéséhez a szervezet több energiát igényel, mint amennyit nyer belőlük negatív kalóriatartalmú ételeknek hívjuk. Ezek általában magas rost tartalmú zöldségek és gyümölcsök. Tehát ez nem azt jelenti, hogy ezekben egyáltalán nincsen kalória, csupán a szervezet nagyobb munkára van fogva. A megközelítőleg azonos kalóriatartalmú ételek közül a negatív kalóriatartalmúak kisebb arányban alakulnak át zsírrá, mivel kevesebb kalória dolgozható fel belőlük a szervezet számára.

Megalapozott tudományos háttere ennek nincsen. Alapvetően példának legtöbbször a zellert hozzák fel. 30 gramm zeller kb 5-9 kalória, viszont a szervezetnek 150 kalóriára van szüksége az elégetéséhez. Persze a szakemberek azt mondják, jelentős testsúly csökkenés nem érhető el azáltal, ha csak negatív kalóriás ételeket eszünk, viszont a táplálkozás egyoldalú lenne. Ámbár érdemes az étrendbe minél sűrűbben, minél nagyobb arányba ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket beilleszteni.

Szóval nem arról van szó, hogy ha eszel napi hat zellert, három spárgát, öt almát a császárszalonna és a kolbász mellé, akkor máris nullán vagy, vagy netán még fogyni is fogsz. A negatív kalóriájú zöldségek és gyümölcsök akkor teljesítenek a legjobban, ha magukban fogyasztjuk őket. Viszont akkor egyoldalúan, monotonon és unalmasan táplálkozunk!

Negatív kalóriatartalmú ételek:

Zöldségek:

  • spárga,
  • cékla,
  • brokkoli,
  • káposzta,
  • sárgarépa,
  • karfiol,
  • zeller,
  • cikória,
  • chili,
  • uborka,
  • zsázsa,
  • fokhagyma,
  • zöldbab,
  • tök,
  • póréhagyma,
  • saláta,
  • hagyma,
  • retek,
  • spenót,
  • fehér répa,
  • cukkini,
  • paradicsom

A negatív kalória és a negatív kalóriás élelmiszerek

Gyümölcsök:

  • alma,
  • áfonya,
  • sárgadinnye
  • citrom,
  • lime,
  • mangó,
  • narancs,
  • papaya,
  • barack,
  • grapefruit,
  • ananász,
  • málna,
  • eper,
  • mandarin,
  • görögdinnye

Minden vélemény számít!

Ezt olvasta már?


Göncöl Szellemtudományi Szabadegyetem TAVASZI JAVASNAPOK A rendezvény célja, hogy bemutassuk a javasszemléletet, annak elméletét és gyakorlatait, és ezzel összefüggésben előadás és beszélgetés, valamint gyakorlás keretében elmélyítsük ismereteinket szellemi éberségünk, lelki ...